Scurta istorie a industriei producatoare de motociclete

Piaţa globală de motociclete de astăzi e o afacere foarte mare, cu o creştere anuală de aproximativ 7%, şi este o piaţă care continuă să se dezvolte în ciuda recesiunii, din cauza căreia multe alte companii stagnează sau au intrat în insolvenţă.

Cu toate acestea, creşterea pieţei de motociclete s-a mutat de la vest la est. Acum India, Indonezia şi Tailanda sunt marile ţări producătoare şi continuă să urce, datorită consumatorilor din aceste pieţe care îşi înlocuiesc motocicletele odată la 3 sau 4 ani.

Pe pieţele mai mature ale Europei şi Americii de Nord, unde motocicletele sunt folosite predominant pentru plăcere şi foarte puţin pentru deplasare, vedem consumatorii păstrând pentru mai mult timp motocicletele, iar populaţia de pasionaţi îmbătrâneşte.

Într-adevăr, orice iubitor de motociclete are să îşi amintească scenele memorabile din filmul Terminator, în care Arnold Schwarzenegger sare pe legendarul Harley Davidson 'Fat Boy FLSTF'. Dacă filmul s-ar refilma în zilele noastre, sunt şanse foarte mari să se poată folosi acelaşi model.

De la începuturi umile

Folosirea motocicletelor a crescut cu siguranţă foarte mult de la începuturile umile din 1894, când Hildebrand şi Wolfmuller au produs prima motocicletă destinată publicului larg.

Pe la începutul secolului, nume mari precum Royal Enfield, Triumph, Ducati şi Harley Davidson au început să câştige teren şi în 1902-1903 fiecare a produs aproximativ 500 de motociclete pe an. La 1913 Harley Davidson deja produceau 32.000 de motociclete pe an, iar în 2011, compania a livrat peste 233.000 de motociclete la reprezentanţe şi distribuitori.

Totuşi, aceste nume mari ale trecutului şi-au mutat atenţia de la piaţa globală la portofolii regionale de nişă, concentrându-se pe un segment specific de consumatori. În multe cazuri, încă se dezvoltă, dar în comparaţie cu producătorii mari de astăzi: Honda, Yamaha, Hero şi Bajaj, sunt mici.

Producătorul de echipamente originale (OEM) de top este în prezent Honda, care deţine în jur de 40% din piaţa din afara Chinei. Yamaha sunt pe locul 2, iar Hero MotoCorp pe 3.

În 2012 se estimează existenţa a aproximativ 350 de milioane de motociclişti în lume iar cu creşterea anuală pentru consumatorii noi estimată la aproximativ 40 de milioane, ne putem aştepta la jumătate de miliard de consumatori până în 2015.

Mergând cu creşterea

Marea parte a creşterii vine din pieţele din Asia, unde urbanizarea rapidă şi industrializarea sunt catalizatorii principali pentru folosirea motocicletelor, iar cum traficul rutier se înrăutăţeşte, vehiculele cu două roţi au devenit un mijloc de transport ieftin şi accesibil.

După cum e de aşteptat, producătorii de echipamente originale (OEM) şi-au mutat fabricile mai aproape de aceste pieţe în continuă dezvoltare, care produc aproximativ 80% din motocicletele noi.

India este văzută ca fiind cea mai mare oportunitate şi devine rapid 'cartierul motocicletelor' devenind centrul principal pentru producţie. Operaţiunile globale ale producătorilor japonezi de motociclete, continuă să se concentreze pe producţia din afara tării, indiferent că sunt operaţiuni independente, asocieri sau fuziuni tehnice.

Producţia din afara tării aduce beneficii importante economiei locale şi ţărilor gazdă, cum ar fi locuri de muncă, dezvoltare industrială, şi transfer de tehnologie iar India astăzi deţine aproximativ 30% din producţia de motociclete în patru timpi.

Încetinirea curentă a economiei în Asia nu pune probleme, iar folosirea motocicletelor va continua să crească.

Creşteri ale capacităţii motocicletelor sunt anunţate aproape trimestrial de toţi jucătorii importanţi, cu India şi Indonezia fiind ţintele principale. Dar, nu trebuie să ignorăm capacitatea anunţurilor în ţări ca Brazilia şi Nigeria care, deşi astăzi sunt pieţe mici, cu siguranţă vor ajunge marile pieţe ale viitorului.

Restul lumii

Nu sunt doar veşti bune pentru sectorul motocicletelor pentru ca pieţele regionale din Europa au suferit o scădere de la 2.7 milioane de vânzări în 2008 la aproximativ 1.7 milioane în 2011. Piaţa nord americană rămâne statică doar cu Harley Davidson, care se opune acestei tendinţe descrescătoare.
Pe termen scurt, pe măsură ce inflaţia creşte şi economia e afectată, industria motocicletelor dă semne de încetinire. Din punctul nostru de vedere 2012 şi probabil 2013 vor arăta o creştere dar, dacă privim puţin spre viitor, factorii de creştere fundamentali pe termen lung din Asia Pacifică ce determină o evoluţie constantă a PIB-ului, profilurile demografice favorabile, sistemele de transport public subdezvoltate şi costurile de proprietate relative mai mici par a rămâne constante.
Nu există nici un dubiu că în sectorul motocicletelor 'revolta maşinilor' va continua şi nu prezintă nici un semn de deviere.



Aboneaza-te la newsletter